• برابر با : Thursday - 24 October - 2024
کل اخبار 1627
0

آیا قشقایی قاراچادیر (سیاه چادر) و کلاه قشقایی است؟

  • کد خبر : 1493
  • 04 مهر 1394 - 21:27
آیا قشقایی قاراچادیر (سیاه چادر) و کلاه قشقایی است؟

چندی است که تفکری در بین قشقایی ها به وجود آمده که تا از قشقایی و زبان ترکی قشقایی صحبت میکنی فورا محکوم می شوی که تفکرات تو مال عهد بوق است ، برای مثال تا می گویی ما باید هویت خود را حفظ کنیم یا اینکه وظیفه ی انسانی ما ایجاب می کند که […]

چندی است که تفکری در بین قشقایی ها به وجود آمده که تا از قشقایی و زبان ترکی قشقایی صحبت میکنی فورا محکوم می شوی که تفکرات تو مال عهد بوق است ، برای مثال تا می گویی ما باید هویت خود را حفظ کنیم یا اینکه وظیفه ی انسانی ما ایجاب می کند که زبان ترکی یعنی این نعمت خداوندی را حفظ نماییم با سوالاتی همچون : آیا ما می خواهیم به زمان کوچ بر گردیم ؟ یا آیا ما می خوایم در سیاه چادر زندگی کنیم و . . . و یا با طرح موضوعاتی از قبیل اینکه دنیا دیگر پیشرفت کرده است و ما نباید به زبان کوه ، سیاه چادر و . . .  فکر کنیم زیرا دنیا دارد به طرف دهکده ی جهانی و مدرنیته حرکت می کند ، شما تفکرتون مال هزار سال پیشه و . . .  غیره مواجه می شویم .

امروز من از شما سوالی دارم ، شما روشن فکران!!! هویت را چه تعریف می کنید؟

در جامعه ی قشقایی چه چیزی است که باعث می شود ما با دیگر ملل دنیا فرق داشته باشیم؟

عزیزان من این تفکرات ،‌تفکراتی است که فقط برای از بین بردن قشقایی به وجود آمده و یک سری تفکرات انحرافی است زیرا وقتی شما به هویت فرعی چسبیدی آنگا هویت اصلی شما در نفهمی کامل شما از بین خواهد رفت . . .

هویت یعنی مشخصه ای که اگر آن را از یک مللتی بگیرند آن ملت از بین خواهد رفت حالا فکر کنید اگر قاراچادر ( سیاه چادر ) را از قشقایی بگیرند قشقایی از بین خواهد رفت ؟

مشاهده خبر...
نقد کتاب کسمه نارآغاجی یام

اگر کسی کلاه قشقایی بر سر نگذارد قشقایی از بین خواهد رفت و هویت ما به خطر خواهد افتاد ؟؟؟

نه عزیز من هویت اصلی ما زبان ترکی قشقایی و فرهنگ معنوی آن است که ما راست راست راه می ریم و آن را مورد تعرض شخصی قرار می دیم بدون آنکه به این فکر کنیم که کار ما یک کار غیر انسانی و خیانت به نسل های پیشین و آینده است . . .

بله کمی درست فکر کنیم به راستی اگر زبان ترکی قشقایی و فرهنگ معنوی ما از بین برود آنگاه هویت ما را می توان تعریف کرد؟

وقتی ما داریم انگلیسی صحبت می کنیم می توانیم خود را قشقایی بنامیم ؟ آیا مردم ترکیه و دیگر کشور های ترک صرفا چون به زبان ترکی صحبت می کنند باید در کوه و زیر سیاه چادر و . . .  زندگی کنن ؟ اصلا چرا ما ترک بودن را با سیاه چادر یکی می دانیم وقتی که با در شهر زندگی کردن هم می توان ترک بود چرا ؟ چرا ما به خودمون اجازه می دیم مظاهر مادی خودمون را به جای مظاهر معنوی مون جا بزنیم؟

عزیزان من هویت اصلی هر مللتی زبان آن ملت است و از طرفی پایه ی فرهنگ هر ملتی نیز زبان اوست یعنی اگر زبان کسی از بین برود فرهنگ،  تفکر  و هویت او از بین خواهد رفت ، یعنی آن موقع شما یک برده ی محترم هستید مگر ما هر روز نمی گویم که برده داری بد است آنگاه چرا خودمان داریم به نظام برده داری نوین (Globalism جهانی شدن) ، این تفکر استعماری غرب تن می دهیم؟

مشاهده خبر...
فرزندانمان را به شناخت فرهنگ ، هنر و ادبیات نیاکانشان تشویق کنیم

پس بدانیم انسان همانقدر که در چشم دیگران ارزشمند است حق دارد و بالاترین ارزش انسانی زبان اوست پس به زبان خود فکر کنیم و ارزش آن را به دیگر ملل جهان بنمایانیم و ثانیا بدانیم قاراچادر ( سیاه چادر ) و . . . فقط ظواهر فرهنگی ما و هویت های انحرافی که هستند که برای ما ساخته شده اند تا هویت اصلی ما یعنی زبان ما را از بین ببرند ، امیدوارم که هر روزتان بهتر از دیروزتان باشد.

کامران فریدونی کشکولی

لینک کوتاه : https://www.sardarjonoub.ir/?p=1493

برچسب ها

اخبار مشابه

26شهریور
سفرنامه‌ای سودمند برای بهره‌جویی عامه شیعیان از سفر به نجف و عتبات عالیات
یادداشت امیرحسین حاتمی درباره «سفرنامه حاج ایازخان قشقایی به عتبات عالیات در روزگار احمدشاه قاجار»؛

سفرنامه‌ای سودمند برای بهره‌جویی عامه شیعیان از سفر به نجف و عتبات عالیات

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.