• برابر با : Thursday - 24 October - 2024
کل اخبار 1627
2

باعث تاسف است که بهمن بیگی در شهر و دیار خودش غریب است

  • کد خبر : 4094
  • 16 اردیبهشت 1395 - 19:30
باعث تاسف است که بهمن بیگی در شهر و دیار خودش غریب است

نماینده منتخب و اول مردم شیراز که در مراسم بزرگداشت استاد بهمن بیگی بنیانگذار تعلیمات عشایری  سخن می گفت با اشاره به جایگاه رفیع استاد بهمن بیگی در امر تعلم و تربیت و اینکه بزرگان ادبی ما باعث  سربلندی و افتخار دیار ما می باشند افزود : چرا شخصیت بزرگی مثل بهمن بیگی  که از […]

نماینده منتخب و اول مردم شیراز که در مراسم بزرگداشت استاد بهمن بیگی بنیانگذار تعلیمات عشایری  سخن می گفت با اشاره به جایگاه رفیع استاد بهمن بیگی در امر تعلم و تربیت و اینکه بزرگان ادبی ما باعث  سربلندی و افتخار دیار ما می باشند افزود :
چرا شخصیت بزرگی مثل بهمن بیگی  که از یونسکو جایزه دریافت کرده و شبکه های تلوزیونی  داخلی و خارجی از ایشان مستنداتی پخش کرده اند باید در شهر و دیار خودش غریب واقع شود  ، این باعث تاسف است  .

دکتر  پارسایی  در ادامه سخنان خود گفت : سازمان ها و ادارات دولتی مثل معاونت فرهنگی شهرداری ، اداره ارشاد اسلامی و دیگر ارگان های مربوطه که بودجه فرهنگی دریافت میکند قطعا باید مراسم  های بزرگداشت اینچنینی را حمایت کنند ، این منتخب مردمی افزود چرا ما نباید آرامگاهی در خود و شان استاد بهمن بیگی بسازیم و با معرفی ایشان به توریست های خارجی باعث ارتقاع فرهنگی  معنوی شهرمان گردیم .
چرا نباید خیابانی بنام دکتر خدادوست نامگذاری کنیم و چرا فرهنگسرایی بنام بهمن بیگی نداریم  .
وی در پایان  سخنان خود ،ضمن تشکر از برگزار کننده گان این برنامه ، متولیان فرهنگ شهر شیراز را دعوت به همکاری جهت حفظ جایگاه  فرهنگی و ادبی شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی  ایران اسلامی کرد.
از دیگر سخنرانان این بزرگداشت که در شامگاه ۱۵اردیبهشت ۹۵در سالن احسان برگزار میگردید،دکتر مجید اسکندری استاد ادبیات دانشگاه شیراز  بود .
ایشان با قرائت اشعار زیبا، در شروع سخنان خود بیان داشت: از اینکه یک غیر عشایر در جمع شما سخن می گوید ،به اندیشه ی معرفتی بهمن بیگی  پی ببرید
به همان گونه که خدا فقط متعلق به یک گروه نیست بزرگان هنر و ادب هم  متعلق به یک گروه خاص نیستند ، بهمن بیگی  متعلق به نظام معرفتی آفرینش است   .
خیلی سخت است برای من که درباره بهمن بیگی سخن بگویم  چرا که دکتر حمیدی ها ، انجوی شیرازی ها ، دکتر خانلری ها ، دکتر پرهام ها ، جلال ال احمد و زرین کوبها در باره بهمن بیگی سخن گفته اند ، خوشا به حال گوهر شناسان که به عظمت وجودی بهمن بیگی پی بردند ..
این استاد دانشگاه با بیان خاطر  ای افزود ؛بهمن بیگی اسیر عنوان  و شهرت نبود و با اشاره به مقدمه کتاب به اجاقت قسم گفت بهمن بیگی خودش از کار خودش شگفت زده شده بود و این جدا از منیت و غرور  است و کیفیت بر خواسته از عشق است .و این مفهوم را میرساند  که انچه موجب موفقیت بهمن بیگی شد عشق است ،
عشقی فراتراز عقل  که نصیحت مصلحت اندیشان و دوستان و آشنایان را رد میکرد .
او معشوقه ای بنام فرهنگ و دانش و تعیلم و تربیت داشت وی از بی بی سکینه به عنوان  خورشیدی که در خانه استاد
درخشیدیادکرد.
مهندس نوازا…دهقان ازدانش اموختگان تعلیمات عشایر شعری زیبا قراءت کردبامقدمه ای کوتاه وپرمعنی با این مضمون:
ایادرادامه راه ان مردبزرگ چه باید کرد?
همه مابایدبیاندیشم.تفکر کنیم.توکل کنیم,استین هارابالا بزنیم,بی تردیددست خداوندزودتر ازمادست بکارخواهدشد
لازم بذکر است دراین مراسم دکتر ا…وردی بهمن بیگی فرزند برومند استادازکتاب خودبنام بهمن بیگی باشکوه که به دوزبان فارسی وانگلیسی تالیف شده بود
رونمایی کرد
درپایان مراسم نشان ویژه بهمن بیگی توسط نمایندگان منتخب مجلس بهرام پارسایی.مسعود رضایی-علی اکبری رضازاده نماینده کازرون-سکینه بی بی کیانی که از مهمانان ویژه مراسم بودند به نوذرفریدونی از معلمان تلاش گر تعلیمات عشایر  اهدا شد . در ضمع با پخش کلیپی از کار های غلام رضا جهان شاهی   استاد برازنده  خوش نویسی ازایشان  تقدیر به عمل آمد.
این مراسم باشکوه و ابهت خاص باحضورحدود۳هزارنفرازمردم علاقمند به فرهنگ وادب .استادان وفرهیختگان جامعه ی عشایری وشهری وعلاقمندانی ازاستان های همجوار وهمچنین اصحاب رسانه وجراید برگزارگردید
درحاشیه این مراسم کتابهای تالیف استادواثارارزنده ی دیگری عرضه گردید که مورد استقبال عموم قرار گرفت اجرای این برنامه به عهده استاد امین الله فرهادی از دیگر دانش اموختگان مکتب بهمن بیگی بود که بعضا با بیان خاطراتی از استاد و بازگویی نکاتی ظریف بعضی زوایایی ناگفته شخصیت مدیر کل افسانه ای را آشکار می ساخت.
ختم مراسم با اجرای گروه موسیقی ماذون همراه بود .

مشاهده خبر...
نقوش قالی‌های قشقایی به ˝فراموش‌خانه˝ آمد/نمایش زن در نقوش قشقایی

خبرنگار : همت کاظمی

لینک کوتاه : https://www.sardarjonoub.ir/?p=4094

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.