افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 3 August , 2021
0

دستمال بازی عشایر فارس به میراث ناملموس می پیوندد

  • کد خبر : 2695
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
دستمال بازی عشایر فارس به میراث ناملموس می پیوندد

مسئول ثبت میراث معنوی فارس از تهیه و تکمیل پرونده ثبت خاتم سازی شیراز و مراسم دستمال بازی عشایری این استان در فهرست ناملموس خبر داد. مژگان ثابت قدم در گفت وگو با خبرنگار سرویس گردشگری «خبرجنوب»، گفت: تاکنون ۳۴ پرونده میراث معنوی فارس در فهرست ملی به ثبت رسیده است.به گفته وی، در فهرست […]

مسئول ثبت میراث معنوی فارس از تهیه و تکمیل پرونده ثبت خاتم سازی شیراز و مراسم دستمال بازی عشایری این استان در فهرست ناملموس خبر داد.


مژگان ثابت قدم در گفت وگو با خبرنگار سرویس گردشگری «خبرجنوب»، گفت: تاکنون ۳۴ پرونده میراث معنوی فارس در فهرست ملی به ثبت رسیده است.به گفته وی، در فهرست میراث ناملموس، آداب و رسوم، فناوری ساخت هنرهای آئینی، سنتی و صنایع دستی و مراسم خاص مذهبی و تاریخی هر منطقه جای می گیرد.ثابت قدم با بیان اینکه برخی از هنرهای سنتی استان که دارای نشان ملی و مهر اصالت جهانی هستند نیز در فهرست میراث ناملموس ثبت می شوند، افزود: هنرهایی که فراگیر باشند و در نوع خود بی نظیر، در فهرست میراث معنوی (ناملموس) به ثبت خواهند رسید. به طور مثال خاتم سازی یکی از هنرهای سنتی و شاخص در شیراز است که قدمتش به دوره های مختلف تاریخی برمی گردد.
مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی فارس در ادامه اضافه کرد: تمامی آداب و رسوم و آئین های خاص که در فارس به اجرا درمی آید جزء میراث ناملموس محسوب می شود.وی ادامه داد: عشایر فارس دارای آداب و رسوم منحصربه فردی هستند به طوری که می توان به مراسمی چون پخت نان، عروسی، دستمال بازی، شمشیربازی و… اشاره کرد که طی سال های اخیر برخی از این آداب و رسوم در فهرست ملی به ثبت رسیده اند.
ثابت قدم اضافه کرد: تاکنون شمشیربازی خور لارستان، سمنوپزی شیراز، فناوری بافت دست بافته های داری استان و… در فهرست میراث ناملموس کشور جای گرفته است.
وی درخصوص تهیه و تکمیل پرونده خاتم سازی شیراز نیز گفت: خاتم یکی از هنرهای سنتی ایرانی است که خاستگاهش شهر شیراز است.
وی در ادامه گفت:قدمت خاتم سازی در شیراز به پیش از هزار سال قبل می رسد که حتی منبر مسجد جامع عتیق شیراز نیز از خاتم بوده است. در سده های گذشته هنرمندان خاتم ساز شیرازی صندوقچه های خاتم بسیار نفیسی جهت پیشکش به مرقد مطهر امامان در عراق ساخته اند.
کیفیت و اصالت خاتم شیراز زبانزد خاص و عام است زیرا خاتم های اصیل شیرازی دارای عمر بیشتری هستند.
ثابت قدم همچنین ادامه داد: میراث معنوی عمدتا به مهارت هایی گفته می شود که مختص یک شهر، گروه و صنف خاص است که از این نظر چندی قبل سه میراث معنوی شامل مهارت تهیه فالوده، صنعت دستی جَوَک (بروزن نمک) و سینه زنی قطاری شیراز در فهرست آثار ملی ثبت شد.
وی هدف از ثبت این آثار معنوی، مصونیت و ماندگاری آنها در فهرست آثار ملی است دانست وافزود: یکی از وظایف میراث فرهنگی احیای این هنرهاست از این رو ثبت چنین هنرهایی در فهرست ملی و جهانی در اولویت قرار دارد و باعث احیا و رونق مجدد آن می شود .

سرمربی قشقایی: ملی‌پوشان پرسپولیس بودند، برای ما بهتر می‌شد
مشاهده خبر...
لینک کوتاه : https://www.sardarjonoub.ir/?p=2695

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. باید یادآورشوم دستمال بازی کلمه اشتباهی است باید گفت یاغلوق آدما وهم چنین مراسم یاغلوق آدما قشقایی درست است ما از مسولین استان فارس انتظار داریم لباس زنان قشقاییمان را ثبت ملی کنند وکلمه عشایر غلط است چون این مراسم در بین روستاییان وجوامع شهری هم رایج است پس درست اطلاع رسانی وثبت کنید

  2. ا
    توضیحی بر تمغای öz و رقص سما عرفانی یا همان رقص ترکان باستان (قشقایی )
    این نشان که اغلب به عنوان نماد روبرو شدن با خدا یا Öz = özleşmek با Tanri است
    چهار خط به معنی چهار جهان = زیر خاک روی خاک و آسمانها و دنیای دیگر در تنگریسم بوده یعنی خدا در این چهار جهان حضور دارد
    و دو دست یکی به سمت پایین و زمین و دیگری به سمت بالا برای پرواز روح است ماندد یک پرنده
    نوعی رقص عرفانی سماعی نیز همین مفهوم را میرساند که دو دست بیانگر همین مطلب هست

    در فلسفه ترکان باستانی یا پروتورکی برعکس حرف L لاتین به معنای تفکر نزدیکی شدن به خداست که همان تمغای ÖG ya OGUZ هست ÖG DAMĞASİ
    حال با چرخاندن یعنی پرواز دادن این تمغا در چهار جهان یعنی ترکیب آن با UÇ Damğasi یعنی تمغای پرواز! به خدا میرسیم و روح با پرواز به خدا میرسد مثل پرنده ای در حال پرواز با دو بال 🙂 یعنی یک علامت به اضافه با دو دسته بال مانند – ان دو دسته که خم شدن دستها نشان میدهد به نشان نزدیکی با زمین و آسمان و نزدیکی با خداست

    البته نشان یا تمغای بایات نیز همین رقص هست که نوع این تمغا در تیمره و اراک یافت شده است قدمت نشان یافته شده به ۲۴۰۰ سال قبل میلاد می رسد

    شعر بایاتی :
    بایاتى‌ها از زندگى و راز و نیازهاى مردم ساده و پاکدل مایه مى‌گیرند و در قالب الفاظى روان و بى‌تکلف جارى مى‌شوند. این نغمه‌هاى نغز و دلکش از چنان لطف و خلوط و صفا و صراحتى برخوردار هستند که به‌خصوص وقتى با آهنگ ویژه ٔ خود ادا شوند، عنان از کف دل مى‌ربایند و اشک بر چشم مى‌نشانند .
    از موسیقهای ترکان بایات یا بیات میتوان به بایات تورک (بیات ترک) .افشاری .گرایلی و …..بسیاری از گوشه های موسیقی وعرفانی در موسیقیهای ایرانی استفاده میشود
    ارادت و اعتقاد مردم ساده شهر و روستا به این آثار موزون و دلفریب تا بدان پایه است که بایاتى‌ها را برحسب حال آئینه سرنوشت نماى خویش مى‌پندارند و به هنگام ملال و سرگشتگى و حرمان به آن توسل مى‌کنند و به‌عنوان تفأل از آن مدد و مراد مى‌جویند .

    بایاتى‌ها به عامه تعلق دارند. زیرا که از دیرباز توسط مردم سینه به سینه نقل و بازگو شده‌اند و به‌اقتضاء حس زیبائى شناسى و نیازهاى عاطفى همراه با تغییراتی، فردیت (تعلقات شخصی) را از روى آنها زدوده و به تملک گنجینه ٔ فولکوریک عامه درآورده‌اند .

    بایاتى‌ها از نقطه‌نظر محتوى و مضمون از یکسو مظهر عشق‌ها، آرزوها، امیدها و رنج‌ها و شادى مردم و از سوى دیگر کتاب ناگشوده ٔ معتقدات، آداب و رسوم و خصائل و خلق و خوى وپوشش قومى انسان‌هاى ساده و پاکدل در طول سالها وقرنهاست

  3. بابا بنویسید دستمال بازی (یاغلوق آدما قشقایی ) جامعه قشقایی فقط عشایر هستند نخیر نیستند حدود ۹۰ درصد قشقایها یکجانشینی که همین مراسم را به نحواحسن انجام میدند اون ۱۰ درصد جامعه عشایری هم سخت به این مراسم پایبند لطفا از کلمه قشقایی ترکان باستان استفاده کنید از شهر کش از شهرهای سومریان باستان لطفا این مراتب را به مسولین فارس اطلاع رسانی کنید ممنون

  4. کار بسیار خوبی است فقط به جای عشایر بنویسید قشقایی کار پسندیده‌ ای است ممنون از مسولین فارس که به فکر قشقایها هستند در ضمن لباس زنان قشقایی را ثبت ملی کنید

  5. ما همچنان منتظریم این مراسم زیبای قشقایی ثبت ملی شود البته دوستان هم اشاره کردند لباس زنان قشقایی هم ثبت ملی شود با تشکر از پایگاه جمعیت جوانان قشقایی و مسولین استان فارس که پیشگام هستند وهمواره پشتیبان ما قشقایها بودند

  6. ممنون از سایت قشقایی باید یادآورشوم این مراسم از گذشته های دور در زمان ترکان ایلام وسومئر هم بوده ودر دوره ترکان بیات حدود ۴۰۰۰ سال قبل به اوج خود رسیده وبیشتر موسیقی وپوشش ما از ترکان باستان به یادگار مانده است وفقط به جای عشایر از کلمه قشقایی استفاده کنید که برازنده تراست ممنون از همراهی و تلاش دوستان بزرگوار در فارس

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.