• برابر با : Thursday - 24 October - 2024
کل اخبار 1627
2

عروسی قشقایی ازنگاه عکاسان ایرانی وآمریکایی

  • کد خبر : 3697
  • 10 اسفند 1394 - 22:44
عروسی قشقایی ازنگاه عکاسان ایرانی وآمریکایی

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی جمعیت جوانان قشقایی و به نقل از ایرنا – عروسی قشقایی ها یکی از رنگارنگ ترین جشن هایی است که در ایران زمین برگزار می شود و دربرگیرنده سنت، ارزش ها، شادی همگانی برای تشکیل زندگی و احترام به تشکیل خانواده است. به گزارش ایرنا، تارنمای فرهنگی «براون بوک» مجموعه تصاویری […]

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی جمعیت جوانان قشقایی و به نقل از ایرنا – عروسی قشقایی ها یکی از رنگارنگ ترین جشن هایی است که در ایران زمین برگزار می شود و دربرگیرنده سنت، ارزش ها، شادی همگانی برای تشکیل زندگی و احترام به تشکیل خانواده است.

به گزارش ایرنا، تارنمای فرهنگی «براون بوک» مجموعه تصاویری از جشن عروسی در یکی از ایلات قشقایی استان فارس را ثبت کرده است.
در گزارش تصویری «عباس جمالی» و «هالی ون لوون» نحوه پوشش و رنگارنگی لباس های زنان قشقایی و شادمانی عمومی برای مراسم عروسی توجه ویژه ای شده است.
قشقایی ها یکی از اتحادیه های ایلی ایران هستند که بیشتر ریشه ای ترک دارند و تقریباً تمامشان به گویشی از زبان های ترکی اغوز غربی صحبت می کنند و اکثریت شیعه‎مذهب هستند.
مرکز اصلی این ایل استان فارس است، اما به دلیل وسعت اراضی و قلمرو در مناطقی از دیگر استان ها نیز ساکن هستند که می توان به کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری خوزستان، اصفهان، قم، مرکزی، بوشهر اشاره کرد.
براساس آمار ارائه شده در ویکی پدیا، جمعیت ایل قشقایی نیم میلیون (تخمین سال ۱۹۸۶) بوده و در زمان حاضر بیش از ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر تخمین زده می شود.

البته بایستی خاطر نشان کرد که بر اساس آمار غیر رسمی از سوی فعالان قوم بزرگ قشقایی،آمار جمعیتی این قوم در حال حاضر بیش از ۳ میلیون نفر در سطح کل ایران می باشد که در اقصی نقاط کشور ایران اسلامی سکنی گزیده و یا در حال زندگی کوچی عشایری می باشند.

مشاهده خبر...
تشییع پیکر پاک شهید محمد علی قلی زاده در بروجن+عکس
لینک کوتاه : https://www.sardarjonoub.ir/?p=3697

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1
  1. قوم یا ایل قشقایی
    وقتی خیلی از دوستان هنوز آگاه نیستند که قشقایی قوم بزرگ است و از ایلیاتی و چادرنشینی عبور کرده خب مشکلاتی هم به وجود می اید. کسانی که نادانسته خود را کوچک پندارند چه توقعی از دیگران است. همه قوم شدند. قشقایی هنوز میگه ایل و کوچ نشین. حتی خیلی تحصیل کرده های ما هنوز متوجه کاربرد واژه ها نشده اند. تا گفته می شود ایل فکر می کنند قشقایی چند تا عشایر کوچ رو است. بابا مثل این می مونه بگی روستای شیراز بعد بخوای شیراز رو همه به عنوان شهر معرفی و قبول کنند. نمیشه عزیز بگی ایل بعد دوست داشته باشی قوم بزرگ معرفی شی. اول شناخت قوم قشقایی مهم است بعد معرفی. خواهشا کاربرد ایلیاتی به تاریخ پیوسته. تکرار نکنیم. تاریخ و گذشته ما ایلیاتی است. الان ما قومی بزرگ هستیم. همچنان که اول ۱- فرد است، بعد ۲-گروه، بعد ۳- قبیله، بعد ۴- ایل، بعد ۴- قوم، بعد ۵- ملت، بعد ۶- کشور تشکیل و مرحله به مرحله پیش می رود. خب همه اقوام کرد، اذری، بلوچ و… قوم معرفی میشن اما قشقایی از زبام خود قشقایی ها، از تلویزیون یا رادیو یا کانال های تلگرامی به صورت ایل، چادرنشین و…. یعنی یک قدم از بقیه عقب تر معرفی میشه. این امر بیشتر تقصیر خود ماهاست که پی به معانی کلمات نمی بریم. خواهشا اصلاح کنیم. دوستان رو متوجه کنیم ما قوم قشقایی هستیم نه ایل. این بحث علمی است و واقعیته. قشقایی الان کوچ رو نیست بلکه قومی بزرگ و یکجانشین شده بیشتر. ساغ اول.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.