• برابر با : Thursday - 24 October - 2024
کل اخبار 1627
1

مراسم اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی منطقه جنوب برگزار می‌شود

  • کد خبر : 2306
  • 16 آبان 1394 - 15:39
مراسم اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی منطقه جنوب برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی جمعیت جوانان قشقایی و به نقل از خبرنگار مهر،زهرا الحمدی صبح شنبه در نشست خبری با اشاره به پیشینه اعطای نشان ملی مرغوبیت به صنایع دستی در کشور، اظهار داشت: ایران از سال ۲۰۰۷ در برنامه نشان جهانی مرغوبیت آثار صنایع دستی حضور پیدا کرده که در طول چهار دوره در […]

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی جمعیت جوانان قشقایی و به نقل از خبرنگار مهر،زهرا الحمدی صبح شنبه در نشست خبری با اشاره به پیشینه اعطای نشان ملی مرغوبیت به صنایع دستی در کشور، اظهار داشت: ایران از سال ۲۰۰۷ در برنامه نشان جهانی مرغوبیت آثار صنایع دستی حضور پیدا کرده که در طول چهار دوره در سال های ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ به ترتیب توانست شش، ۴۵، ۶۵ و ۱۴۷ نشان جهانی صنایع دستی را دریافت کند.

وی افزود: فارس نیز در سال ۲۰۰۷ نشان جهانی را برای گلیم قشقایی کسب کرد با این حال در طول سال ۲۰۰۸ موفق به دریافت هیچ نشان جهانی نشد ولی در سال ۲۰۱۰ سه نشان جهانی برای خاتم و دست بافت های داری و در سال ۲۰۱۲ هفت نشان جهانی برای خاتم، دست بافت های داری و تراش سنگ های قیمتی به دست آورد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی فارس با اشاره به اینکه برنامه اعطای نشان ملی مرغوبیت و برتری صنایع دستی از سال ۹۰ در کشور آغاز شده، گفت: طی دو دوره برگزار شده این برنامه در کشور فارس توانست طی سال های ۹۰ و ۹۲ به ترتیب برای ۲۱ و ۴۴ اثر صنایع دستی خود شامل گلیم بافی، خاتم، سازه های سنتی، تراش سنگ های قیمتی، نمدمالی، معرق و نقاشی پشت شیشه نشان ملی کسب کند.

بیشترین نشان های مرغوبیت کسب شده توسط فارس مربوط به دست بافت های داری است

الحمدی یادآور شد: بیشتر نشان های دریافت شده توسط فارس چه در عرصه ملی و چه در عرصه بین المللی مربوط به رشته دست بافت های داری بوده است.

وی اعلام کرد: امسال در سومین دوره اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، فارس از ۲۰ تا ۲۲ دی میزبان هنرمندان صنایع دستی منطقه جنوب شامل استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی فارس گفت: سازگاری با محیط زیست و مصونیت اجتماعی که به معنای عدم محرومیت کارگران سازنده صنایع دستی از امتیازات خود است، را دو پیش شرط اولیه برای پذیرش آثار برای داوری است.

الحمدی ادامه داد: همچنین هنرمندان باید ویژگی هایی از قبیل استفاده از مواد اولیه مرغوب و بومی، حفظ اصالت که نشانگر هویت فرهنگی و ارزش های سنتی هر منطقه است، نوآوری در طراحی و تولید بدون زیر سوال بردن اصالت و قابلیت عرضه در بازار را در تولید آثار خود مورد توجه قرار دهند.

وی درباره مزیت های دریافت نشان ملی استاندارد، گفت: هنرمندان با دریافت نشان ملی مرغوبیت برای صنایع دستی خود مجوز شرکت در همه برنامه های سازمان میراث فرهنگی از جمله نمایشگاه های داخلی و خارجی و دوره های آموزشی و بازاریابی و مجوز ثبت محصول خود را می کنند، همچنین در زمینه اعطای تسهیلات نیز امتیازهایی به دست می آورند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی فارس تاکید کرد: در صورت دارا بودن شرایط لازم هیچ محدودیتی برای حضور هنرمندان و تعداد آثار ارائه شده از سوی آن ها وجود ندارد.

الحمدی ۲۰ آذر را مهلت تحویل نهایی آثار برای شرکت در برنامه اعلام کرد.

وی بیان کرد: برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که حداقل ۱۰۰ اثر از استان فارس در این برنامه حضور داشته باشند.

احیای مینای شیراز در دستور کار است

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سال ۸۶ تاکنون هشت هنر صنایع دستی فراموش شده فارس با بهره گیری از آموزش یا کمک خود هنرمندان، احیا شده که آخرین مورد آن چاقوسازی نی ریز بود که در نمایشگاه سراسری صنایع دستی به نمایش درآمد.

الحمدی بیان کرد: شیشه درمه یکی از هنرهای احیا شده استان است که توانست در سال ۹۲ نشان ملی مرغوبیت را کسب کند.

وی همچنین گفت: احیای تکنیک مینای شیراز نیز از هنرهای فراموش شده ای بوده که در دستور کار احیا قرار گرفته است.

مشاهده خبر...
افتتاح عملیات اجرایی پروژه ای عظیم با تلاش مردان علم و صنعت قشقایی
لینک کوتاه : https://www.sardarjonoub.ir/?p=2306

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.