• برابر با : Thursday - 24 October - 2024
کل اخبار 1627
1

معرفی و بررسی تالیفات استاد محمد بهمن بیگی

  • کد خبر : 11282
  • 01 آذر 1399 - 22:42
معرفی و بررسی تالیفات استاد محمد بهمن بیگی
به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، مدرسه غیر دولتی محمد بهمن بیگی و کانون کتاب دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر،جلسه معرفی، بررسی و تحلیل تالیفات استاد محمد بهمن بیگی(پدر آموزش و پرورش عشایری ایران) با حضور مدیران ارشد آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه و دانشجویان جمعه 30 آبان ماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، مدیر منابع انسانی آموزش و پرورش استان بوشهر و موسس دبستان استاد محمد بهمن بیگی با گرامی داشت هفته کتاب و کتابخوانی، با اشاره به اهمیت کتاب در زندگی بشر، گفت: کتاب دروازه ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است و ارائه کتاب های خوب یکی از بهترین ابزار ها برای به کمال رساندن انسان هاست، کتاب همچون خورشید فضای زندگی را روشن می کنند به همگان نور، شور و گرما می بخشد. در این راستا نقش اولیا و مربیان و خانواده ها در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بسیار تاثیر گذار و حائز اهمیت است.

حمداله اژدری افزود: با اشاره به تألیفات استاد بهمن بیگی، نقش ایشان را در ترویج گفتمان آموزشی و ترویج سواد آموزی و تغییر نگرش جامعه عشایری بسیار موثر دانست و نوشته های ایشان را به عنوان منابع ارزشمند در اختیار نظام تعلیم و تربیت معرفی کرد.

وی با معرفی کتابهای استاد بهمن بیگی به بیان دیدگاه این استاد در خصوص درمان دردهای بزرگ عشایر در کتاب عرف و عادت در عشایر فارس، عنوان کرد: بهمن بیگی درمان دردهای بزرگ عشایر را تنها در سایه مهر و محبت در تعلیم و تربیت دانسته و اعلام داشته برای جلوگیری از این همه سرگردانی و گمراهی راهی جز ایجاد مدارس سیار و فراوان وجود ندارد.

اژدری با معرفی دبستان غیر دولتی استاد بهمن بیگی در بوشهر، اظهار داشت: هدف از احداث این پروژه به کارگیری و ترویج روش های استاد بهمن بیگی در تعلیم و تربیت بوده و از تلاش های همه اساتید گرانقدر و افرادی که از این مدرسه حمایت نمودند تشکر و قدردانی می کنم.

مشاهده خبر...
جشنواره رنگ ها; نمایی از اصالت و زیبایی سنت‌های ایل قشقایی در فارس

استاد دانشگاه، پژوهشگر برتر کشور و مشاور تحقیقاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با مروری بر تالیفات استاد بهمن بیگی و روند و فرآیند این تالیفات و توصیف محتوای این آثار، گفت: بهمن بیگی یکی از نادره های روزگار است که با تاسیس مدرسه عشایری و تالیف تنها پنج اثر، تاثیر حیرت انگیزی بر ترویج دانش و گسترش فرهنگ کتاب خوانی در ایران داشت.

عباس عاشوری نژاد تصریح کرد: یکی از علل ماندگاری آثار استاد بهمن بیگی این است که تالیفات او حاصل ذهنیات اش نیست بلکه حاصل تجربه زیسته اوست و کتابی که برآمده تجربیات زیسته باشد، بیشترین تاثیر را در مخاطب و جامعه دارد.

وی افزود: تالیفات بهمن بیگی به عنوان مهم ترین منبع تاریخ فرهنگی و اجتماعی عشایر ایران می باشد و برای همیشه در تاریخ ایران باقی خواهد ماند و اصلی ترین منبعِ پژوهش های آینده خواهد بود.

پژوهشگر برتر کشور، ابراز کرد: یکی دیگر از علل جذابیت آثار بهمن بیگی این است که مطالب کوتاه کوتاه، داستان وار و با ادبیاتی زیبا و دلنشین نوشته شده است و مخاطب را به سوی خود فرا می خواند.

عاشوری نژاد گفت: این تالیفات، در عین سادگی، بسیار عمیق است، یعنی مطالبآن چند لایه است و از مخاطب عامی تا مخاطب بسیار باسواد را فایده می رساند.

وی افزود: هدف اصلی بهمن بیگی از تعلیم و تربیت و تاسیس مدارس عشایری استفاده از دانش در جهت توسعه و تکامل زندگی انسانی بود در حالی که آموزش و پرورش ما راه اشتباهی را پیموده است و عملا در جهت توسعه حفظیات و مدرک گرایی گام برمی دارد بنابراین بازنگری و استفاده از آموزه های برآمده از آثار بهمن بیگی می تواند اشتباهات پیموده شده توسط آموزش پرورش را اصلاح کند.

مشاهده خبر...
قهرمانی گروه اکروژیم قشقایی در جشنواره مجازی روز ملی ژیمناستیک

این برنامه که با استقبال مخاطبان بسیار از استان های بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد و اصفهان برگزار شد به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، کانون کتاب و زندگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و دبستان بهمن بیگی تدارک دیده شد.

لینک کوتاه : https://www.sardarjonoub.ir/?p=11282

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.