قسمت اول
نویسنده داریوش زندی دره شوری
ابتدا مروری کنیم بر واژه ی مهرنجان،یامهرنگان وسپس سیری داشته باشیم بر واژه مهر و مهرگان و نهایتأ فامیل عشوری وروایت این گروه ازترکان که خود راقشقایی میدانند وباتوجه به شرح تاریخی که متعاقب مقال خواهدآمد سخن وادعایی به گزاف نبودست و نیست.وشواهد وقرائن موجود مؤیداین رویدادوریشه ی تاریخی است.
درخشوص پسوند گان بایدگفت علامت نسبت وصفت است بسان خدایگان یعنی آنچه ازخدای رسیده باشدمادرگان.پدرگان یعنی آنچه از پدرومادر رسیده باشدگروگان آنچه ازگرو رسیده باشدمهرگان آنچه ازمهررسیده باشداما بخاطرعدم تلفظ اعراب چهارحرف.گ.چ.پ.ژ.راکلماتی که حرف گ داشته باشند. ج تلفظ میشوند وبقول ادبیان معرب میشوندمانند نرگس.که.نرجس میشودو مهرگان که مهرجان میشود.پس مهرجان همان مهرگان است.که معرب شده است.
اما مهر یعنی خورشیدمهر یعنی محبتمهر یعنی ماه مهر ازماه های ایرانی اوستایی…
واما مهرگان..جشنی بوده و هست که ایرانیان درماه مهر از روز اول مهر تا دهم مهر به مدت شش روز جشن میگرفتنداین شش روز یا ازیکم تاششم و یا ازچهارم تادهم برای جشن انتخاب میشد.
سه روزاول راجشن عامه یاهمگانی وسه روزدوم راجشن خاصه یاویژه نامیده بودنددر روزگارساسانیان وفراترازآن مردم ایران راباوربراین بود که اهورامزدا یاقوت رابه روز نوروز و زبرجد رابه روز مهرگان آفرید.
وکاوه ی آهنگردراین روزبرضحاک وفریدون بدین روز بر آژی دهاک پیروزشدند.مردم از۴۰۰۰هزارسال پیش ازاین این آئین رادرایران جشن میگرفتند.ایرانیان رابراین باوربودکه مهرمیان دوبرادر۹۰ومهربین پدر وپسر۱۰۰ومهرمیان پیروان ۱۰۰۰۰هزاردرجه است.
پیش ازهخامنشیان جشن مهرگان بغ یاد.یا.بگ یاد نام داشت.یعنی یادخدا.سپاسگزاری ازخدا.بغ داد را خداوند باغی داده بود در نزدیکی بیستون پایتخت اشکانیان وساسانان،که درحوالی آن باغ شهری بناشد که بغداد کنونی بازمانده ی همان شهرباستانی ایران است.
وامابرگردیم به واژه ی مهرگان که نام چندین منطقه درفارس واصفهان است که بیانگرموضوعات فوق است.یعنی روستا.یا چشمه.یا منطقه ای که ازمهر رسیده باشد.
متعلق به مهراست.حال یا مهر خورشیدیامهر ماه مهروجشن مهرگانو یامهر . مهر و محبت و یامهر برگرفته ازنام مهری.یا مهر علی.یامهربانوکه بازهمان معنای مهر محبت راول. اسم افراد رامیدهد.اما طایفه ی عشوری…در پارس آبادمغان استان اردبیلروستای وجودارد
بنام اجیرلی کندییا اشرلی کندیکه ترک زبان وازعشایراهل شاهسون هستند.
که مرحوم بهمن بیگی دقیقأبرای همان روستای ترک ازعشایرشاهسون معلم فرستاده بودند…درطایفه دره شوری ازایل قشقایی تیره ای هستندبه نام عشیرلی یا عشرلیکه فامیل آنان اکثرإ عاشوری و تعدادی آشوری وجود دارد.حال ترکان مقیم روستای مهرنجان اتراک یا همان مهرنگان اتراک که اتراک جمع ترک میباشد.بسان الوار که جمع لرمیباشد.
باتوجه به سنگ های قبور موجود در روستا باید مدت های قبم به این منطقه مهاجرت نموده باشند.که ر قسمت دوم همین روایت ومقاله خواهیم نگاشت.
باسپاس
آقای دره شوری لطف کنید بیشتر مطالعه کنید اتراک والوار هر دو توهین است الوار به معنی چوب است اتراک هم در زمان جنگ جهانی اول انگلیسیها وروس ها به ترکها نسبت دادند خواهشمندیم در حوزه تورکها با دقت مطالعه کنید اقوام اولیه سومریها .عیلامیها .هیتی ها .لولوبیها. کاسیها.قوتی ها .قوتی ها یا قوتیلو ها امروز یکی از طوایف قشقایها است.اورارتوها.مانناها. اون اوغوز.با قدمت وتاریخ هفت هزارساله و…اینها درگروه زبان التصاقی ودر شمار وردیف زبان تورکی هستند وهیچ گاه مربوط به مهاجران هندواروپایی (آریایی )نبودند …
یاشا وحید کاکام…
من سنینگ نن کاملن موافقام…
سلام……
اقای دره شوری شما خودتون اهل مهرنجانید؟ممنون میشم جواب بدید.