به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، مخاطب همواره مهمترین پایه و اصل تئاتر و هنر نمایش است، این نکته ناگفته پیدا است که اگر مخاطبی نباشد تئاتر هم اجرا نخواهد شد. حالا در ادامه همین مطلب آمار فروش و تماشاگران نمایشهای به صحنه رفته در مجموعه تئاترشهر تا پایان روز جمعه ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ تقدیم میشود.
بر پایه این گزارش، نمایش «بک تو بلک» به کارگردانی سجاد افشاریان که از روز ۲۶ مرداد در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۲۰۰،۱۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۳۱ اجرا و میزبانی از ۱۷ هزار و ۷۱۴ مخاطب (با احتساب بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان)، دو میلیارد و ۸۴۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان فروش داشته است.
با نگاهی گذرا به این آمار آنچه مشهود است پرشدن نزدیک به ۱۰۰ درصدی صندلیهای سالن اصلی تئاترشهر در اجراهای نمایش «بک تو بلک» است، اما برای تحلیل آمار فروش به دلیل وجود سه قیمت متفاوت برای بلیتهای ساخته سجاد افشاریان نمیتوان آمار دقیقی را بررسی کرد، با این حال اگر قیمت ۱۵۰ هزار تومانی برای کل فروش بهصورت میانگین درنظر بگیریم با توجه به اینکه اکثر صندلیها با این قیمت به مخاطب عرضه میشده و عدد میانگین دیگر صندلیها حساب میشود کار اشتباهی نکردهایم.
با حساب ۱۷ هزار و ۷۱۴ مخاطب طی ۳۱ اجرا بهصورت میانگین بلیت ۱۵۰ هزار تومانی این نمایش چیزی حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشد، با توجه به مبلغ اعلامی ۲ میلیارد و ۸۴۴ میلیون تومانی برای کل اجراهای این نمایش بهنظر اکثر بلیتهای نمایش «بک تو بلک» فروش رفته و کمتر میهمانی بهتماشای این اثر نشسته است.
این اتفاق نکته مثبتی برای نمایشی است که پر بینندهترین نمایش سال ۱۴۰۰ بوده اما قطعاً این نقد به مجموعه تئاتر شهر وارد است که چرا بجای معرفی آثار جدید به تئاتر ایران از نمایش از پیش موفق شده استفاده میکند.
نمایش «چخفته» به کارگردانی اشکان پیردلزنده که در سری اول از ۲۳ تیر تا ۱۳ مرداد در تالار سایه اجرا شد، در اجرای تمدیدیِ خود از روز دوشنبه ۳۰ مرداد در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۱۰ هزار تومان روی صحنه رفته است که با مجموع ۳۰ اجرا، ۲ هزار و ۷۷۶ تماشاگر جذب کرد و با فروشی معادل ۲۶۳ میلیون و ۹۲۳ هزار تومان به اجرای خود پایان داد.
«چخفته» با احتساب اجرای قبلیاش در عمارت نوفل لوشاتو و البته دو دوره اجرا در تئاترشهر و سفری کوتاه به رشت ۳ بار اجرا شده و طبق آمار و تجربه مخاطب هربار در جذب مخاطب موفق بوده است.
این اجرا هم از نظر استفاده از نمایشی که موفقیتش قابل پیشبینی است نقطه نقد برای مجموعه تئاترشهر است، قطعا مهمترین مجموعه تئاتری پایتخت وظیفه معرفی اجراهای تازه به تئاتر کشور را دارد اتفاقی که حتی تماشاخانه ایرانشهر هم به آن تن داده و نمایشهای جدید و اجرا نشده را پذیرش میکند.
«چخفته» در طول اجرای تمدیدی خود در مجموع تمامی اجراها ۷۰ درصد از صندلیهای موجود در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر را پر کرده است، همچنین با توجه به ۲ هزار و ۷۷۶ بلیت ۱۱۰ هزار تومانی این اجرا باید فروشی معادل ۳۰۵ میلیون و ۳۶۰ هزار تومانی را تجربه میکرده اما با توجه به عدد ۲۶۳ میلیون و ۹۲۳ هزار تومان که بهعنوان گیشه این نمایش اعلام شده باید گفت که قطعا بخشی از بلیتهای این نمایش با تخفیف عرضه شده است.
نمایش «سوسمار» به کارگردانی رحمت امینی که از ۶ شهریور اجرای خود در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۲۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۹ اجرا و ۹۵۸ تماشاگر، به فروشی معادل ۹۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دست یافته است.
نوشته حمید جبلی با ۹ اجرا در سالن ۱۳۲ نفره چهارسو در مجموعه تئاتر شهر بیش از ۸۰ درصد صندلیهای خود را پرکرده است، این آمار برای اجراهای ابتدایی نوید ادامهای درخشان را میدهد.
«سوسمار» با فروش ۹۵۸ بلیت ۱۲۰ هزار تومانی باید فروشی بیش از ۱۱۴ میلیون تومانی را در گیشه تئاتر شهر ثبت میکرد اما عدد اعلام شده برای این نمایش ۹۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، یعنی مبلغی که تنها با فروش ۸۱۰ بلیت حاصل شده و این یعنی چیزی حدود ۱۴۸ بلیت به صورت رایگان و برای میهمانان صرف شده که البته در ابتدای راه اجرا طبیعی است.
نمایش «شبیه خون» به کارگردانی محمد حاتمی که از ۶ شهریور اجرای خود را در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۹ اجرا توانسته ۳۱۶ تماشاگر را (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیفدار و مهمان) جلب کند و به فروشی معادل ۲۳ میلیون و ۱۱۴ هزار تومان دست پیدا کند.
این نمایش در ۹ اجرای خود توانایی جذب ۸۶۴ مخاطب را داشته اما از این میزان تنها ۳۶ درصد را پر کرده و باقی سالن که اکثریت را هم شامل میشود خالی بوده است.
از ۳۱۶ تماشاگر این نمایش هم نزدیک به نیمی از آن را مخاطبین میهمان تشکیل دادهاند چراکه فروش ۲۳ میلیون و ۱۱۴ هزار تومانی «شبیه خون» با بلیت ۱۳۰ هزار تومانی تنها مربوط به ۱۷۷ نفر بوده و باقی مخاطبین رایگان به تماشای این نمایش نشستهاند.
این آمار هم نشان دهنده نامناسب بودن ساخته محمد حاتمی برای مجموعهای مانند تئاترشهر است.
نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمیکند» به کارگردانی مجید شکری از روز جمعه ۳ شهریور در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان به صحنه رفته است و با مجموع ۱۱ اجرا، توانسته ۴۶۰ تماشاگر را به سالن بکشاند. این نمایش با فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان، همچنان به اجرای خود ادامه میدهد.
این نمایش توانسته ۵۹ درصد از ۷۹۲ نفر ظرفیتی که در اختیار داشته را پرکند و این یعنی این نمایش مخاطبی حداکثری داشته است که البته برای نمایشی بدون بازیگران چهره موفقیت بهحساب میآید.
اما «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمیکند» باید با فروش ۴۶۰ بلیت ۱۰۰ هزار تومانی حدود ۴۶ میلیون تومان فروش را تجربه میکرد اما عدد اعلام شده برای گیشه این نمایش معادل ۲۷ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان است و این یعنی نزدیک به نیمی از مخاطبین ساخته مجید شکری برای تماشای آن بلیتی نخریدهاند و یا تمامی آنها بلیت نیمبها تهیه کردهاند.
نمایش «آوینیون» به کارگردانی حسن معینی از روز جمعه ۳ شهریور در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۱۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است و با مجموع ۱۱ اجرا، توانسته ۶۴۴ تماشاگر را جلب کند و فروشی معادل ۵۴ میلیون و ۴۰۶ هزار تومان داشته باشد.
این نمایش ۸۱ درصد از ظرفیتی را که در اختیار داشته استفاده کرده و در تعداد تماشاگر با موفقیت روبهرو بوده است، اما این نمایش با فروش ۶۴۴ بلیت ۱۱۰ هزار تومانی باید گیشهای بیش از ۷۰ میلیون تومانی داشته باشد اما عدد گیشه این نمایش ۵۴ میلیون و ۴۰۶ هزار تومان بوده و این یعنی فقط معادل ۴۹۴ مخاطب هزینه برای خرید بلیت به این نمایش رسیده است که البته آمار بدی هم به حساب نمیآید.
پایان پیام/