به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی جمعیت جوانان قشقایی،نیسان به عنوان شریک رنو، احتمالا از همان الگوی رنو برای بازگشت به بازار کشورمان پیروی می کند، بخشی از خودروهای نسبتا ارزان قیمت احتمالا در ایران خودرو (شاید با برند داتسون) و پارس خودرو مونتاژ خواهند شد. به گزارش سردار جنوب،
برای مدل های نسبتا خاص و گران قیمت نیز اخیرا شرکت وارد کننده جدیدی تحت عنوان جهان نوین تاسیس شده است.

به گفته جمشید حسینی مدیرعامل این شرکت که تا چندی پیش در شرکت نگین خودرو فعال بود، نیسان قصد دارد با ۳ مدل کراس اوور شامل جوک، قشقایی و اکستریل به بازار قدم بگذارد و البته در کنار این سه خودرو که همگی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند، محصول اقتصادی و درون شهری میکرا نیز در نظر گرفته شده است که البته شانس چندانی برای درخشش با قیمت حدودی ۸۰ میلیون تومان ندارد.

اکستریل یک کراس اوور سایز متوسط است که برادر دوقلو رنو کولئوس به حساب می آید و به احتمال قریب به یقین از پیشرانه و گیربکس مشترکل با کولئوس بهره خواهد بود.
بنابراین احتمالا شاهد یک موتور ۲٫۵ لیتری ۱۷۰ اسب بخاری و گیربکس CVT در کنار سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ هستیم.
قیمت احتمالی این مدل نیز با توجه به رقبایی نظیر تویوتا RAV4 ، هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و هوندا CR-V کمتر از ۲۱۰ میلیون تومان نخواهد بود.

در واقع نیسان اکستریل در حالی باید در بازار رقابت کند که دو رقیب اصلی اش یعنی کولئوس و تویوتا RAV4 توسط شرکت های نزدیک به مجموعه جهان نوین در بازار عرضه می شوند.
نیسان قشقایی در نسل قبل به تعداد محدود توسط پارس خودرو وارد و فروخته شد اما به دلیل تشدید تحریم ها این همکاری ادامه نیافت و قشقایی به خودروی خوب اما بدون خدمات در کشورمان مبدل شد.

حالا قرار است نسل جدید این مدل به صورت وارداتی و با قیمت ۱۳۰ الی ۱۵۰ میلیونی در بازار عرضه شود که البته مشخصات دقیق آن هنوز روشن نیست اما با توجه به مجموعه موتورهای قابل انتخاب، بعید نیست که شاهد عرضه مدل ۱٫۲ لیتری توربو ۱۲۰ اسب بخاری مشترک با رنو کپچر باشیم.

هرچند انتخاب دیگر از نظر مشخصات فنی نیز می تواند پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو ۱۶۰ اسب بخاری باشد که امکان رقابت تماشایی قشقایی با نسل جدید هیوندای توسان و کیا اسپرتیج را فراهم می آورد.
برای نیسان جوک هم چنین موتوری قابل انتخاب است و در این صورت این مدل علیرغم طراحی ظاهری نه چندان عامه پسندش، به گزینه ای جذاب برای جوانان مبدل خواهد شد.

به گفته جمشید حسینی قیمت در نظر گرفته شده برای جوک پایین تر از قشقایی و در محدود ۱۲۰ الی ۱۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

گفتنی است که این مدل در منطقه آزاد انزلی نیز بسیار محبوب است و در صورت ارائه آن در بازار ایران، احتمالا شرایط برای سرویس و نگهداری از خودروهای موجود در منطقه آزاد نیز تسهیل خواهد شد.

در نهایت به نیسان میکرا می رسیم که در واقع یکی از ارزان ترین هاچ بک های اقتصادی در بازار جهانی است و با موتورهای ۱ الی ۱٫۵ لیتری و قدرت ۷۹ الی ۱۰۷ اسب بخار، خودرو چندان تند و تیزی نیست.

میکرا در بازه قیمتی ۸۰ میلیون تومان ناچار به رقابت با مدل های کم فروشی نظیر میستوبیشی میراژ، فیات ۵۰۰ و MG 3 می شود.

در نهایت ذکر این نکته واجب است که نیسان هنوز به تکنولوژی CVT وفادار است و هر چهار مدل اکستریل، قشقایی، جوک و میکرا تنها با گیربکس های اتوماتیک CVT عرضه می شوند.