• برابر با : Thursday - 24 October - 2024
کل اخبار 1627
8

ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﻗﻮﻡ ﺑﺰﺭﮒ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ

  • کد خبر : 668
  • 23 مرداد 1394 - 15:38
ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﻗﻮﻡ ﺑﺰﺭﮒ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ

مقاله فوق قسمت اول از مقاله ارسالی از طرف جناب آقای مصطفی گلزاری در خصوص خاستگاه قوم قشقایی است. ﺍﺯﺑﺪﻭ ﺗﻤﺪﻥ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻭ ﺭﯾﺸﻪ ﻗﻮﻣﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺗﺎ ﮐﻨﻮﻥ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺑﺎﺏ ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﺑﯽ ﭘﺎﯾﻪ ﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﺜﻼ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺗﻼﺵ ﻫﺎﯼ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻓﺎﺭﺳﻨﺎﻣﻪ […]

مقاله فوق قسمت اول از مقاله ارسالی از طرف جناب آقای مصطفی گلزاری در خصوص خاستگاه قوم قشقایی است.

ﺍﺯﺑﺪﻭ ﺗﻤﺪﻥ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻭ ﺭﯾﺸﻪ ﻗﻮﻣﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺗﺎ ﮐﻨﻮﻥ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺑﺎﺏ ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﺑﯽ ﭘﺎﯾﻪ ﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﺜﻼ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺗﻼﺵ ﻫﺎﯼ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻓﺎﺭﺳﻨﺎﻣﻪ ﻧﺎﺻﺮﯼ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﻭ ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﺍﺻﻠﯽ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﻫﺎ، ﺍﻣﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺳﻨﺪﯾﺎﺕ ﺷﻨﯿﺪﺍﺭﯼ ﻭ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺣﺪﺱ ﻭ ﮔﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻣﺴﻌﻮﺩﯼ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺁﻣﺪﻥ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺷﻤﺎﻝ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺩﻭﺭ ﺩﺳﺖ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﺑﯽ ﺧﺒﺮ ﺍﺳﺖ
ﺍﻣﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺑﺎ ﮐﺸﻔﯿﺎﺕ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺣﻀﻮﺭ ﻗﻮﻡ ﺑﺰﺭﮒ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ( ﮐﺸﮑﺎﯼ، ﮐﺎﺷﮑﺎﯾﯽ ) ﺭﺍ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻋﻤﻖ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻣﯿﺒﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻭﺍﺭﺳﯿﻦ ﺗﻤﺪﻥ ﻫﺎﯾﯽ ﭼﻮﻥ ﺳﻮﻣﺮ ﻭ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﭼﻮﻥ ﺍﺷﮑﺎﻧﯿﺎﻥ ﯾﺎﺩ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺟﻮﻉ ﮐﻨﯿﻢ ﺍﻭﻝ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺗﻤﺪﻥ ﺳﯿﺮﯼ ﮐﻨﯿﻢ ﺯﯾﺮﺍ ﺍﺻﻞ ﺣﻀﻮﺭ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺗﻤﺪﻥ ﻫﺎﯼ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻨﻬﺮﯾﻦ ﺑﺮ ﺁﻭﺭﺩ ﮐﺮﺩ ﻧﻪ ﺣﻤﻠﻪ ﻣﻐﻮﻝ ﯾﺎ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺳﻠﺠﻮﻗﯿﺎﻥ ﻭ ﻏﺰﻧﻮﯾﺎﻥ …

ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺑﻪ ﺗﻤﺪﻥ ﺳﻮﻣﺮ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ؛ ﻟﻮﺣﻪ ﻫﺎﯼ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯿﺪﻫﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻗﻮﻡ ﺑﻪ ﺧﻂ ﻣﯿﺨﯽ ﻣﯽ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺯﺑﺎﻧﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﯼ ﺯﺑﺎﻧﻬﺎﯼ التصاقی ‏( ﺍﻭﺭﺍﻝ – ﺁﻟﺘﺎﯾﯿﮏ ‏) ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﺮﮐﯽ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺩﺍﺭﺩ . ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۸۲۰ﺧﻂ ﻣﯿﺨﯽ ﺗﻮﺳﻄ ﮔﺮﺍﺗﻔﻨﺪ ( grotfend ) ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪ ﻭ ‏« ﺍﻭﭘﺮ ‏» ﺍﺧﺘﺮﺍﻉ ﺍﯾﻦ ﺧﻂ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﻫﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩ . ﺳﻮﻣﺮﺷﻨﺎﺱ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺁﻟﻤﺎﻧﯽ ‏« ﻓﺮﯾﺘﺰ ﻫﻮﻣﻞ ‏» ۳۵۰ ﻭﺍﮊﻩ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﺭﺍ ﺍﺯﻧﻈﺮ ﻣﻌﻨﯽ ﻭ ﺁﻭﺍ ﺑﺎ ﻭﺍﮊﻩ ﻫﺎﯼ ﻣﻌﺎﺩﻝ ﺗﺮﮐﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﺮﺩ ﻭﺛﺎﺑﺖ ﻧﻤﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﻠﯽ ﺭﻏﻢ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣﯿﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﺭﯾﺸﻪ ﻭ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻫﺴﺘﻨﺪ .
ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﺍﻟﺘﺼﺎﻗﯽ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﯿﺘﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﺍﯾﻼﻣﯽ ‏( ۳۵۰۰ ﻕ . ﻡ ‏) ﻫﻮﺭﯾﻬﺎ ۳ ﺍﻟﯽ ۴ ﻫﺰﺍﺭ ﺳﺎﻝ ﻕ ﻡ ، ﺳﻮﯼ ﻫﺎ ، ﮐﺎﺳﯽ ﻫﺎ ،ﻟﻮﻟﻮﺑﯽ ﻫﺎ، ﻗﻮﺗﯽ ﻫﺎ، ﯾﺎﻗﻮﺗﯿﻠﻮﻫﺎ ‏( ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﻗﻮﺗﯿﻠﻮ ﻧﺎﻡ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻃﻮﺍﯾﻒ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺧﻮﺵ ﺷﺎﻧﺲ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ ‏) ﻫﯿﺖﻫﺎ،ﺍﻭﺭﺍﺭﺗﻮ ﻫﺎ،ﻣﺎﺩﻫﺎ، ﺍﺷﮑﺎﻧﯿﺎﻥ ‏( ﺳﮑﺎﺋﯿﺎﻥ ‏) ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﺭﻭﭘﺎﺋﯿﺎﻥ ﺍﯾﺴﮑﯿﺚ ـ ﺍﺳﮑﯿﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺁﺷﻮﺭﯼ( ﺍﯾﺸﻐﻮﺯ ‏) ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻋﺒﺮﯼ ﺁﺷﻐﻮﺭ ﻭﺑﻪ ﺗﺮﮐﯽ ‏( ﺍﯾﺸﻐﻮﺯ ﯾﺎ ﺍﯾﭻ ﺍﻭﻏﻮﺯ ‏) ﯾﺎ ﺍﻭﻏﻮﺯ ﻫﺎﯼ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻣﻌﺮﻭﻓﻨﺪ ﻭ ﺳﺎﮐﺎ ﯾﺎ ﺳﮑﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﻤﻌﻨﯽ ﺯﯾﺮﮎ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ .
ﺑﺪﯾﻦﮔﻮﻧﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺩﻋﺎ ﻛﻨﯿﻢ ﻛﻪ ﭘﯿﺸﯿﻨﻪﯼ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﻣﻜﺘﻮﺏ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻧﺨﺴﺘﯿﻨﻪﯼ ﺗﺮﻛﯽ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻫﻔﺖ ﻫﺰﺍﺭ ﻭ ﺩﻭﯾﺴﺖ ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﻣﯽﺭﺳﺪ ﺍﻟﻔﺎﻅ ﺗﺮﻛﯽ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﻟﻮﺍﺡ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﻙ ﺗﻐﯿﯿﺮﻫﺎﯼ ﺁﻭﺍﯾﯽ ﺩﺭ ﺗﺮﻛﯽ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﺭﺍﯾﺞ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦﺟﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻗﻮﺍﻋﺪ ﺍﺑﺪﺍﻝ، ﺍﺳﻘﺎﻁ، ﺣﺬﻑ ﻭ ﻗﻠﺐ ﺁﻭﺍﯾﯽ ﺁﻭﺍﻛﻬﺎ ﻭ ﻭﺍﻛﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﯿﺮ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺗﺮﻛﯽ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﺗﺎ ﺗﺮﻛﯽ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﻣﯽ ﺁﻭﺭﯾﻢ؛
.۱ﺍﺑﺪﺍﻝ D ﺩﺭ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﺑﻪ Y ﺩﺭ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ

مشاهده خبر...
شاملوها و شاهیلوها
ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﺳﻮﻣﺮﯼ
ﻃﻨﺎﺏ ﺍﯾﭗ ‏( ﯾﯿﭗ ) Dip
ﺿﺨﯿﻢ ﯾﻮﻏﻮﻥ Dughud
ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻥ ﯾﺎﭖ ‏( ﻣﺎﻕ ) Dap- tap
ﺩﺷﻤﻦ ﯾﺎﻏﯽ Daghi-tagh

.۲ ﺍﺳﻘﺎﺕ G ﺩﺭ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﻭ ﯾﺎ ﺍﺑﺪﺍﻝ ﺁﻥ ﺑﻪ Y ﺩﺭﻗﺸﻘﺎﯾﯽ

ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﺳﻮﻣﺮﯼ
ﺳﻨﮕﯿﻦ ﺁﻏﯿﺮ Gamir
ﻻﻏﺮ ﺁﺭﯾﻖ Gariq
ﺟﻮﯼ ﺁﺭﺥ Garq
ﻛﺎﺭ ﻭ ﺑﯿﺸﻪ ﺍﯾﺶ Gish

ﺍﺑﺪﺍﻝ M ﺩﺭ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﺑﻪ Q ﺩﺭ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ

ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﺳﻮﻣﺮﯼ
ﺷﻜﻢ ﻗﺎﺭﯾﻦ Marin
ﻻﻏﺮ ﺁﺭﯾﻖ Gariq
ﺍﺑﺮﻭ ﻗﺎﺵ Mash
ﺧﻮﻥ ﻗﺎﻥ Mun
ﭘﺮﻧﺪﻩ ﻗﻮﺵ Mush

ﺍﺳﻘﺎﻁ ﻭ ﯾﺎ ﺍﺑﺪﺍﻝ N ﺩﺭ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﺑﻪ Y ﺩﺭ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ

ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﺳﻮﻣﺮﯼ
ﮔﻮﻫﺮ ﺍﯾﻨﺠﯽ Yinji
ﺗﻮﺩﻩ، ﺍﻧﺒﺎﺷﺘﻪ ﯾﯿﻐﯿﻦ Nighin
ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻥ ﯾﺎﺕ ‏( ﻣﺎﻕ) Nat

ﺍﺑﺪﺍﻝ S ﺩﺭ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﺑﻪ Y ﺩﺭ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ

ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﺳﻮﻣﺮﯼ
ﭘﺸﻢ ﯾﻮﻧﮓ Sung
ﺑﺮﻫﻨﻪ ﯾﺎﻟﯿﻨﮓ Zaling
ﻧﻮﺷﺘﻦ ﯾﺎﺯ ‏( ﻣﺎﻕ) Saz
ﺑﺎﺭﯾﺪﻥ ﯾﺎﻍ ‏( ﻣﺎﻕ ) Sagh

ﺍﺑﺪﺍﻝ sh ﺩﺭ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﺑﻪ ch ﺩﺭ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ

ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﺳﻮﻣﺮﯼ
ﭘﺸﻪ ﭼﯿﺒﯿﻦ Shibin
ﻭﻗﺖ ﭼﺎﻍ Shagh

( ﭘﺮﻓﺴﻮﺭ ﻣﺤﻤﺪ ﺯﺍﺩﻩ ﺻﺪﯾﻖ، ﺩﮐﺘﺮ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ﮐﯿﺎﻧﯽ)
………………………….
ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﺮﮐﯽ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﺭﺍ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪﯾﻢ ﺍﻣﺎ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﺁﯾﺎ ﺍﺯ ﺍﻭﻝ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺳﮑﻮﻧﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ؟ ﺑﺎ ﺩﻻﯾﻠﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﺁﻭﺭﺩ ﻣﯿﺘﻮﺍﻥ ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻫﻤﺎﻥ ﻓﺎﺭﺱ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﻗﺸﻘﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺟﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻓﺎﺭﺱ ﻧﯿﺎﻣﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺯ ﻓﺎﺭﺱ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺩﯾﮕﺮ ﮐﻮﭺ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎﺯ ﺑﺎ ﺟﺬﺏ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﻓﺎﺭﺱ ﮐﻪ ﻣﻮﻃﻦ ﺍﺻﻠﯽ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﺑﺮﮔﺸﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺎﺯ ﺗﺮ ﺷﺪﻥ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺷﻬﺪﺍﺩ ‏( ﺟﯿﺮﻓﺖ ‏) ﻭ ﺗﻤﺪﻥ ‏« ﺍِﺭﺗﻪ ‏» ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺣﺪﻭﺩ ۱۰۰۰ ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺗﻤﺪﻥ ﺳﻮﻣﺮ، ﺷﻬﺮ ﺍﺭﺗﻪ ﺩﺭ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺟﯿﺮﻓﺖ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﻋﻈﯿﻤﯽ ﺭﺍ ﺑﻨﺎ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺖ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻗﺮﻥ ﺑﻪ ﺩﻻﯾﻞ ﻧﺎ ﻣﺸﺨﺼﯽ ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺗﻤﺪﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﺧﺎﻟﯽ ﺷﺪ، ﯾﻌﻨﯽ ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﮐﻮﭺ ﺯﺩﻧﺪ، ﮔﻮﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻋﯿﻼﻡ ﻭ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻨﻬﺮﯾﻦ ﺳﺮﺍﺯﯾﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﻫﺎ ﺗﻤﺪﻥ ﺳﻮﻣﺮ ﺭﺍ ﺑﻨﺎ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻣﯿﺘﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﻤﺪﻥ ﺍﺭﺗﻪ ‏« ﺁﺭﺗﺎ ‏» ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﮑﺘﻮﺏ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺗﻤﺪﻥ ﺳﻮﻣﺮ ﯾﺎﻓﺖ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﮔﻞ ﻧﺒﺸﺘﻪﻫﺎ ﻭ ﺳﺮﻭﺩﻫﺎﯼ ﺣﻤﺎﺳﯽ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺑﻪﺍﯾﻦ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺍﺷﺎﺭﻩﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﯾﺎﺭﯼ ﻃﻠﺒﯿﺪﻩﺍﻧﺪ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪﻫﺎ ﺁﻣﺪﻩﺍﺳﺖ ﮐﻪ :” ﺑﺮﺝ ﻭ ﺑﺎﺭﻭﯼ ﺁﺭﺗﺎ ﺍﺯ ﻻﺟﻮﺭﺩ ﺳﺒﺰﻧﺪ، ﺩﯾﻮﺍﺭﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺁﺟﺮ ﻗﺮﻣﺰ، ﻭ ﺧﺎﮎ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻨﺎ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﺍﺯ ﮐﻮﻩﻫﺎﯾﯽ ﺁﻣﺪﻩﺍﺳﺖ ﮐﻪﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺮﻭ ﻣﯽﺭﻭﯾﺪ .”

مشاهده خبر...
گردهمایی ایلات شاهسون و قشقایی در هفته فرهنگی اردبیل
لینک کوتاه : https://www.sardarjonoub.ir/?p=668

برچسب ها

اخبار مشابه

26شهریور
سفرنامه‌ای سودمند برای بهره‌جویی عامه شیعیان از سفر به نجف و عتبات عالیات
یادداشت امیرحسین حاتمی درباره «سفرنامه حاج ایازخان قشقایی به عتبات عالیات در روزگار احمدشاه قاجار»؛

سفرنامه‌ای سودمند برای بهره‌جویی عامه شیعیان از سفر به نجف و عتبات عالیات

20شهریور
سربازی که یک تنه تپه گچی را پس گرفت
خاطرات آزاده و جانباز کرمانی؛ منصور قشقایی از روزهای جهاد و اسارت

سربازی که یک تنه تپه گچی را پس گرفت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.