• برابر با : Thursday - 24 October - 2024
کل اخبار 1627
0

استقبال مخاطبین در ایتالیا از آخرین پژواک کوهستان

  • کد خبر : 4795
  • 12 مرداد 1395 - 10:13
استقبال مخاطبین در ایتالیا از آخرین پژواک کوهستان

فیلم آخرین پژواک کوهستان به کارگردانی وحید پناهی و تهیه کنندگی بهمن منفرد به مناسبت هفته مشترک فرهنگی ایران و ایتالیا در ایتالیا اکران و بررسی شد و به دلیل پرداختن فیلم به موسیقی و فرهنگ فولکلور قوم قشقایی یکی از اقوام ایرانی  مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت. به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی سردار جنوب و […]

فیلم آخرین پژواک کوهستان به کارگردانی وحید پناهی و تهیه کنندگی بهمن منفرد به مناسبت هفته مشترک فرهنگی ایران و ایتالیا در ایتالیا اکران و بررسی شد و به دلیل پرداختن فیلم به موسیقی و فرهنگ فولکلور قوم قشقایی یکی از اقوام ایرانی  مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی سردار جنوب و به نقل از خبرنگار فرهنگی آنا، آخرین پژواک کوهستان به زندگی هنری و آثار استاد محمد حسین کیانی خواننده و هنرمند برجسته عرصه موسیقی مقامی ایران و قشقایی می پردازد و نگاهی نیز به ویژگی های مختلف موسیقی قشقایی از ابعاد گوناگون دارد.

تولید فیلم آخرین پژواک کوهستان از زمستان ۱۳۸۶ و در زمان حیات ایشان شروع و در زمستان ۱۳۹۳ با اتمام تدوین و مراحل فنی دیگر آماده نمایش و پخش شد. این فیلم باپرداختن به زندگی هنری و ویژگی های آثار موسیقایی استاد محمدحسین کیانی به عنوان یکی از هنرمندان اصیل و شاخص موسیقی مقامی کشور و به طور خاص خطه فارس سعی در حفظ، ارایه و معرفی هنر پرمحتوا و باهویت موسیقی مقامی این سرزمین که طی سده ها و هزاره ها با گذر از پیچ و خم تاریخ، اتفاقات و رویدادهای خوب و بد و به صورت سینه به سینه به عصر ما رسیده است داشته باشد، تا بتواند بخشی از فرهنگ موسیقایی این سرزمین را در دل خود حفظ و برای آیندگان به عنوان یک یادگار ارزشمند به جای بگذارد.

همینطور به عنوان منبع و مرجعی از این نوع و فرم موسیقی برای استفاده، شناخت و مطالعه بیشتر موسیقی دانان یا پژوهشگران این حوزه قرار بگیرد.

در این فیلم همان گونه که اشاره شد محوریت اصلی بر بررسی زندگی هنری و آثار استاد محمد حسین کیانی به عنوان یکی از مفاخر موسیقی مقامی ایران است، که آثار ایشان را می توان به عنوان یک نمونه بسیار عالی و بی نظیر در زمینه موسیقی آوازی خطه ی فارس و موسیقی قشقایی برشمرد.

به دلیل کامل تر شدن پژوهش موسیقایی، این اثر از حضوراساتید برجسته موسیقی ایران مانند محمدرضا درویشی، شهرام ناظری، کیوان ساکت، پیروز ارجمند و … نیز بهره‌مند گشته است که این موضوع به غنای علمی فیلم در زمینه موسیقی کمک قابل توجهی کرد.

کیانی هنرمندی بودکه حدود ۱۱۰ سال عمرکرد و به قول خودش از ۱۰ سالگی آواز خوانی را نزد اساتیدش فرا گرفته و شروع کرده بود و تا این اواخر یعنی حدود ۱۱۰ سالگی کماکان با موسیقی و آواز زندگی می کرد. موسیقی در تمام ابعاد زندگی استاد کیانی جاری و ساری بود و می شد آن را احساس کرد.

می توان گفت کیانی یکی از معدود هنرمندانی در جهان محسوب می شود که یک قرن درحیطه ی موسیقی کار و خوانندگی کرده است،

«آخرین پژواک کوهستان» یک سند فرهنگی و تاریخی شفاهی در حیطه موسیقی کشورمی باشد. این فیلم را میتوان به عنوان یک اثر فرهنگی در قالب سینمای مستند قوم‌شناسی دسته بندی کرد که سعی می کند با زبانی ساده و روان یکی از بزرگان این سرزمین که هنر و شخصیتش بر بستر جغرافیا، تاریخ و فرهنگ و رویدادهای سیاسی اجتماعی یکصد سال اخیر فارس شکل گرفته را روایت کند. هنرمندی که با زمانه خود و رویدادهای زمانه خود زندگی کرد، تاثیرگرفت و برجامعه اطراف و قومیت خودش تاثیرگذاربود.

فیلم از شخصیت های برجسته موسیقی مقامی قشقایی نیز بهره می برد، اساتیدی چون فرود گرگین پور، فرهاد گرگین پور، محمود اسکندری، افسانه جهانگیری، علیرضا شهبازی، پروین بهمنی، منوچهرکیانی و … که در پیشبرد فیلم و معرفی کیانی و موسیقی او از ابعاد مختلف تاثیرگذار بودند.

از عوامل این فیلم می توان به وحیدپناهی: کارگردان، بهمن منفرد: تهیه کننده، علی محمدقاسمی: تدوینگر، علی سینا آزری: تصویربردار، علی میرمطهری و سیناخیاطان: صدابردار، آرش قاسمی: صداگذار، سامان مجد وفایی: تصحیح رنگ و نور، پژمان شاه علی: عکاس و مهرزاد دیرین طراح گرافیک اشاره کرد.

این فیلم به زودی از طریق هنر وتجربه در سینماهای این گروه در سطح کشور اکران خواهدشد.

لازم به ذکر است که هفته مشترک فرهنگ و هنر ایران و ایتالیا با محوریت پژوهش در حوزه مردم شناسی دهه اول مرداد ماه ۱۳۹۵ در شهر ساحلی پسکارای ایتالیا برگزار شد.

مشاهده خبر...
به جای اینکه از بالا به مردم نگاه کنید کمی پایین بیایید
لینک کوتاه : https://www.sardarjonoub.ir/?p=4795

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.